EU droneregler - C-mærkning
Intro til C0-C6 mærkning
C-mærkning er en bestemmelse, hvor man opdeler droner ud fra deres vægt og egenskaber. Mærkningen går fra C0 til C6 og er kort skitseret herunder. Såfremt man vil gå i dybden, kan der henvises til lovgivningen her: Ny EU lovgivning
Vær opmærksom på, at droner som kan købes i dag (juli 2021), endnu ikke er C-mærkede. Der er derfor lavet en parallel lovgivning, legacy-droner, som er gældende frem til sommeren 2023.
Krav til UAS, droner i klasse C0
- Have en vægt på under 250 gram
- Have en max hastighed på 19 ms
- Bør have beskyttelse omkring propeller for at beskytte mod skade på personer
- Have en maximal afstand på 50 meter fra fjernpilot
- Skal være eldrevet, hvor spænding ikke må overstige 24 volt
- Have en ”Return to home” funktion i tilfælde af tab af radioforbindelse
- Skal være udstyret med et system der begrænser højden til 120
Krav til UAS, droner i klasse C1
- Have en vægt på under 900 gram
- Må ikke have flyveegenskaber og ydeevne, der kan overføre mere end 80 joule ved sammenstød mod hoved
- Have en maximal hastighed på 19 ms
- Bør have beskyttelse omkring propeller for at beskytte mod skade på personer
- Have en maximal afstand på 50 meter fra fjernpilot
- Skal være eldrevet, hvor spænding ikke må overstige 24 volt
- Have en ”Return to home” funktion i tilfælde af tab af radioforbindelse
- Skal være udstyret med et system, der begrænser højden til 120 m
- Skal være udstyret med fjernidentifikation, som tillader læsning af UAS operatør, serienummer, geografisk position og pilotens geografisk position
- Skal være udstyret med geo-awareness-system, der kan indlæse lokale luftrumsrestriktioner og som kan advare pilot ved overtrædelse af restriktioner
- Skal være udstyret med lys, så UAS tydeligt kan ses dag og nat
Krav til UAS, droner i klasse C2
- Have en vægt på under 4 kg
- Bør have beskyttelse omkring propeller for at beskytte mod skade på personer
- Skal være eldrevet, hvor spænding ikke må overstige 48 volt
- Have en ”Return to home” funktion i tilfælde af tab af radioforbindelse
- Skal være udstyret med et system, der begrænser højden til 120 m
- Skal med et klart signal advisere fjernpilot om lav batteri tilstand
- Skal være udstyret med fjernidentifikation, som tillader læsning af UAS operatør, serienummer, geografisk position og pilotens geografisk position
- Skal være udstyret med geo-awareness-system, der kan indlæse lokale luftrumsrestriktioner og som kan advare pilot ved overtrædelse af restriktioner
- Radioforbindelsen til styring af UAS skal være krypteret og må ikke kunne hackes
- Skal være udstyret med en fartbegrænsning, der kan begrænse hastighed til max 3 ms
- Skal være udstyret med lys, så UAS tydeligt kan ses dag og nat
Krav til UAS, droner klasse C3
- Have en vægt på under 25 kg
- Skal være eldrevet, hvor spænding ikke må overstige 48 volt
- Have en ”Return to home” funktion i tilfælde af tab af radioforbindelse
- Skal være udstyret med et system, der begrænser højden til 120 m
- Skal med et klart signal advisere fjernpilot om lav batteri tilstand
- Skal være udstyret med fjernidentifikation, som tillader læsning af UAS operatør, serienummer, geografisk position og pilotens geografisk position
- Skal være udstyret med geo-awareness-system, der kan indlæse lokale luftrumsrestriktioner og som kan advare pilot ved overtrædelse af restriktioner
- Radioforbindelsen til styring af UAS skal være krypteret og må ikke kunne hackes
- Skal være udstyret med en fartbegrænsning, der kan begrænse hastighed til max 3 ms
- Skal være udstyret med lys, så UAS tydeligt kan ses dag og nat.
Krav til UAS, droner klasse C4 ( tøjret droner )
- Have en vægt på under 25 kg
- Må ikke kunne styres autonomt
Krav til UAS klasse C5
- Skal overholde Standardscenarie 1 (STS-01)
- Skal overholde samme krav som under C3
Krav til UAS klasse C6
- Skal overholde Standardscenarie 2 (STS-02)
- Skal overholde samme krav som under C3, på nær afsnit 2, 7 og 10
- Må bruges ifm. BVLOS flyvning i maximal afstand på 2 km
- Må højst have en hastighed på 50 ms